lørdag den 7. oktober 2017

Scout for life.

“Scout for life” stod der på klistremærket i bagruden på en bil, jeg kørte bagved i dag.
Det er præcis sådan jeg har det. Jeg har været spejder stort set hele mit liv. Der har dog været to korte perioder, hvor jeg ikke har været medlem af en spejdergruppe. Derfor ved jeg også, at jeg er gladest, når jeg kan udleve spejderlivets mange facetter.

Spejderlivet har givet mig de længeste, dybeste og mest kærlighedsfyldte forhold i mit liv. Det var her jeg mødte min mand, mine bedste venner og her lærte mig selv at kende for alvor. Det er også her mine børn er vokset op. Spejderlivet har også givet mig mulighed for udvikling, afprøvning af mine værdier og kompetencer samt konfrontation med indre og ydre styrker - helt bogstaveligt. Det er blandt spejdervenner, at jeg føler mig allermest som mig selv.

Spejderbevægelsen har en helt særlig plads i mit liv og i mit hjerte. For andre er det måske det fælleskab, de har oplevet gennem lige så store dele af deres liv i fodboldklubben, gymnastik-foreningen eller et helt tredie sted.
For mange af os er vores fritidsliv vores faste holdested i en ellers meget omskiftelig verden. Det er her vi finder overskuddet til at håndtere alt det andet i vores liv. Og det er her vi finder roen og os selv.
Det er også her, at mange af os for alvor giver tilbage til samfundet og verden omkring os. Om det så er ved den ugentlige træning af børn og unge, arbejdet med at rykke personlige grænser eller at lære andre om, hvordan de kan byde ind i demokratiet. Så er der hver eneste dag mange frivillige, der gør mere, end der kan forventes af dem - og de gør det gerne, forbi det giver dem mening.

Der er for mig ingen tvivl om, at jeg er Scout for life. Det er en del af kernen i mig. Hvad er det, der bringer dig glæde og mening?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar