torsdag den 29. marts 2018

Dine handlinger definerer dig ikke alene...

Andre lærer os oftest at kende gennem vores handlinger. Men vi er så meget mere end dem...

Vi definerer dog også ofte os selv ud fra vores handlinger.
Når jeg gør noget godt, er jeg et ordentligt menneske. Og når jeg gør noget dumt, er jeg et dårligt menneske.
Faktisk kan vi desværre bruge vores handlinger til at slå os selv temmelig meget oveni hovedet med...

Jeg prøver at møde verden med gode intentioner. Intentioner om at være ordentligt. Intentioner om at se det gode i andre. Intentioner om at skabe noget positivt i samspil med mine medmennesker.
Men engang imellem rammer jeg alligevel helt ved siden af. Ikke bare sådan at jeg kan fornemme det. Men så meget at det bliver temmelig tydeligt for mine omgivelser.
Og her bliver det nemt for mig at føle mig som et dårligt menneske. Jeg er overbevist om, at mange kender til følelsen.

Derfor er det vigtigt at huske på, at handlinger alene ikke definerer os. For selvom vi dummer os, kommer til at såre andre, eller gør noget som andre ikke synes om - så gør det os ikke til dårlige mennesker. Det gør os menneskelige.
Det betyder netop ikke, at der er noget grundlæggende galt med os som mennesker. Vi udførte handlinger, som var dårlig valgte. Og det der er en temmelig stor forskel.
Hvis du, hver gang du dummer dig, ser dig selv som et dårligt menneske, er der jo ikke meget at arbejde med...
Hvis du til gengæld minder dig selv om, at trods alt det gode i dig, kom du til at lave fejl - så er der jo mulighed for at det gode i dig kan gøre det bedre næste gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar