torsdag den 6. juli 2017

Forskelle i familier er en gevinst.

Et interview med Sarah Jones (sarahjonesonline.com), der optræder med portrættering af mange forskellige karakterer fik mig til at tænke over alle de forskellige karakterer, jeg har omgivet mig med i mit liv. Sarah fortæller om de mange forskellige personer og typer, hun er vokset op med. Hendes familie havde rødder i flere forskellige verdensdele.

Selvom min familie mest har rødder i Danmark, kan jeg genkende følelsen af at være omgivet af forskellige personligheder og typer. Det fik mig til at tænke på, at det er en gave med sådan en alsidig samling af mennesker, som jeg har været i tæt kontakt med mere eller mindre hele mit liv. Det er jo bl.a. samværet med dem, der har lært mig at være den jeg er, samtidig med jeg har givet plads til, at de også kan være dem selv. Familiemiddage og højtider har trænet min tålmodighed og forståelse.

Det er på ingen måde ment ironisk. Tværtimod. Det er sagt med glæde og taknemmelighed. Min familie - i den bredeste forstand med nær familie, søster, svigerfamilie, onkler, tanter, fætre, kusiner - ja alle dem jeg er familierelateret til, er stedet jeg ikke har skulle byde ind for at få en plads. Det har været min "fødselsret". Hvordan jeg forvalter den ret, har dog været op til mig.

Jeg er klar over, at det nok ikke er alle, der er født ind i samme slags forholdsvis harmoniske familie som jeg. Men uanset hvordan din familie er, så vil jeg opfordre dig til at se på deres forskelligeheder (måske ligefrem særheder) med taknemmlige øjne. Find glæden i at have fået menneskers diversitet serveret ved julefrokostbordet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar