mandag den 3. juli 2017

At komme ned i gear

Ferien skal jo bruges til at komme ned i gear. Til at slappe af. Men nogle gange kan det være svært at lande der, hvor roen kan indtage krop og sind.
I dag har jeg i hvert fald kæmpet med at finde roen. Hele tiden synes jeg, at der var noget jeg skulle nå. Det var som en indre tenniskamp, hvor bolden (= tankerne) bliver skudt frem og tilbage mellem "tag dig nu sammen, skal du ikke have noget ud af dagen" og "tag det nu roligt, det er jo ferie".

Hvem der har vundet den match, ved jeg ikke endnu. Hele kampen skal gerne vindes af ferieroen.

Det er dog ganske tankevækkende, at jeg kæmper med de tanker. Til trods for at jeg virkelig har knoklet i lang tid, rammes jeg stadig af en dårlig samvittighed... Om det er min indre moral eller det jeg tror samfundet forventer af mig, er jeg ikke helt klar over. Men det er tanker, jeg har planer om at nedlægge.
For vi trænger til pauser og ro - ikke bare i ferierne, men også i løbet af ugen. Alt for mange af os har hele tiden et eller andet, vi lige skal nå. Det, vi virkelig skal nå, handler om vores nærmeste og om det, der har størst betydning i vores liv. Hvilket på ingen måde er at svare på flere mails hurtigere end i sidste uge.
Vi skal stoppe det kapløb med tiden og ting, der ikke tæller i den sidste ende - og komme helt ned i gear. Vi skal jo nok nå det, der egentlig skal nås...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar