mandag den 7. maj 2018

Har du selv mærket dine værdier i dag?

Jeg har mange gange skrevet om værdier - og om hvordan vi kan udleve dem, så vores omverden kan mærke dem.
Men har du nogensinde stoppet op og overvejet om du egentlig kunne mærke værdierne i forhold til dig selv? Ikke noget med... jeg har været ordentlig, fordi jeg har gjort noget for andre. Men at du har været ordentlig fordi du har gjort noget for dig?

For selvom jeg synes, at vi skal huske, at vi “bare” er en del af et større fællesskab, så synes jeg samtidig, at vi skal huske, at vi i vores egen verden, er den væsenligste del...

Jeg har brug for at kunne mærkes mine egne værdier helt dybt inden i. Og være brutal ærlig overfor mig selv, hvis jeg ikke lige kan mærke, at jeg har udlevet dem...

I dag nåede jeg fx ikke store dele af det, jeg havde aftalt med mig selv, at jeg skulle. Jeg fik heller ikke ringet til nogle, som venter på min opringning.
Det kunne godt være uordentligt...
Tilgengæld prioriterede jeg at ordene en akutsag på bedst mulige måde. Jeg brugte tid til at overveje, hvad jeg skulle gøre og på hvilken måde. Jeg fik gjort det, som jeg vurderede skulle til.
Det kunne godt opleves som ordentlighed...

Værdier kan faktisk godt udleves og opleves på mange forskellige måder. Det betyder ikke, at vi bare kan bøje fortællinger, så vi altid kan påstå, at vi selvfølgelig handlede værdibaseret. Det betyder, at vi dagligt skal stoppe op - se os selv i spejlet - og finde ud af, om vi virkelig har kunnet mærke vores egne værdier i dag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar