torsdag den 30. november 2017

Hvad er det egentlig, du mener?

Jeg modtog en besked på mit arbejde, som i første omgang irriterede mig. Det handlede ikke om mig, men jeg blev stødt på de andres vegne.
Jeg besluttede heldigvis at ringe til afsenderen, og jeg besluttede, at jeg ville prøve at forstå, hvad der lå bag beskeden.

For hvad er det egentlig vi mener, når vi prøver at sige noget til hinanden? Alt for ofte får vi slet ikke vores budskab rigtigt igennem. Det, vi siger, drukner når vores egen forståelse af verden møder de andres forståelse.
Derfor bliver vi også tit stødt over noget, som slet ikke var ment negativt. Noget ganske få opklarende spørgsmål som fx "Hvad mener du helt præcist?",  "Kan du uddybe det?" eller "Hvordan oplevede du det?" kunne have løst op for. Vi er bare ikke gode nok til at tage os tiden (og finde viljen) til at se de mange facetter virkeligheden har.
Men hvor ville det gøre en forskel, hvis vi gjorde...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar