søndag den 12. november 2017

Byd ind - hvis du vil være en del af festen!

Jeg har tilbragt de sidste ca. 30 år af mit liv i det frivillige Danmark. En stor del af min fritid er brugt på at udvikle andre mennesker. Belønningen har været stor, selvom den selvfølgelig ikke kan ses på min bankbog.

Jeg er langt fra alene om den frivillige opgave - heldigvis! Og der er utallige måder at være frivillig på. Utallige måder at byde ind på og støtte op om vores medmennesker og vores samfund.

Alligevel er der stadig en del af befolkningen, som har ressourcer, tid og overskud - og trods det ikke byder ind.
Det er de samme mennesker, der gerne vil være en del af festen, når der skal nydes.
De vil gerne have, at frivillige tager sig af deres børns fritidsinteresser. De vil gerne have, at der er skolebestyrelse eller forældreråd på børnenes skole. Og de vil gerne have, at der er frivillige, som tager sig af de svagest i samfundet. Faktisk vil de gerne prale af, hvor dygtige vi almindelige mennesker er til at bakke op om vores fælles samfund, men de vil bare ikke selv bruge tiden på det.

Og de har mange gode forklaringer på deres fravær... Jeg forstår dem bare ikke.
Vi har en fælles fest - så kom nu og vær med til arbejdet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar