søndag den 24. juni 2018

Skinner vores intention igennem i samtalerne?

Jeg sidder i disse dage og skriver tale til 9. klassernes afslutning, hvilket betyder, at jeg prøver at finde ord, som er opløftende, som de kan tage med sig i livet, og ord som forhåbentlig kan vise vej uden at være belærende.

Jeg ved ikke om det lykkes, eller om de overhovedet har ro inden i til at lytte, men jeg vil alligevel gøre et ihærdigt forsøg...

Det er en flok unge mennesker, som jeg har haft en del mere eller mindre alvorlige samtaler med, så de har allerede hørt en del af det, jeg har haft at sige. Hvilket fik mig til at tænke på, om jeg nu også har valgt ordene i de samtaler ordentligt. Højst sandsynlig ikke.

Men hvor ville de være rart! Hvis vi indgik i samtaler med intentionen om at bidrage positivt - og hvis vi synes, at der var brug for retningsjustering, at vi så sagde det uden at være belærende...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar