tirsdag den 25. september 2018

Alt det jeg gør godt.

Da jeg var ganske ung, lærte jeg om "Bedstemors Lov".
Loven går ud på, at man sige 3 positive ting og én ting, som kunne have været bedre... nogle har måske hørt om loven under title 3 stars and a wish.

Bedstemors Lov har jeg siden brugt, når jeg skulle tale med børn og unge om det, de var i gang med at være eller udvikle. Om deres egne eller andres præstationer. Eller bare om dem selv og deres kammerater.
Og den har været en rigtig god til at hjælpe disse unge med at se alt det gode i andre, og med at komme med kritik på en ordentlig og konstruktiv måde.

Jeg har bl.a. haft en klasse, som gik fra at være meget trænede fejlfindere til at bruge loven til at understøtte hinanden i en positiv udvikling - på bare et par måneder. Så jeg kender virkelig til den gunstige effekt, den kan have på os mennesker.

Alligevel havde jeg helt glemt, hvad den kunne gøre for mig...

Heldigvis var der et indsigtsfuldt ungt menneske, som forleden mindede mig om, hvordan jeg kunne slutte dagen med at fortælle mig selv tre ting, som jeg har gjort godt - og en ting, som jeg kan gøre bedre... altså ikke noget jeg har gjort skidt, men bare et sted, hvor jeg kan forbedre...

Og det er virkelig skønt at finde ud af alle de ting, som jeg er god til - og at fortælle mig selv det. Så skønt, at jeg håber, at rigtig mange andre vil prøve det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar