lørdag den 31. december 2016

Status anno 2016

Ligesom så mange andre har jeg brugt de sidste par dage på at gøre status over det forgangne år. Som den fødte optimist, føler jeg, at livet altid har noget godt at give mig, så det er der mit fokus er. Vi gør vel status for at finde ud af, om vi nu også har brugt vores liv, som vi ønskede det skulle bruges. Fik vi nok af alt det, vi ønskede os, da vi sidste år forventningsfulde var klar til at tage hul på 2016? Og fik vi nydt de enkelte øjeblikke, mens de var der?
Jeg håber, at du og jeg kan sige: Ja - i hvert fald for det meste.

Livets uundgåelige

Jeg må dog konstatere, at der er hændelser, som jeg helst ville have været foruden. Små slag i hverdagen, der ophobede sig så meget, at de blev kvælende. Sygdom´, der gennem mange år har haft fat i min familie, og har præget min måde at tænke og agere på. Afsked med mennesker... Dette er hændelser, som uundværligt også er en del af livet. Hændelser, jeg ved er med til at forme, den jeg er, og den jeg kan blive. Hændelser, jeg en dag vil være glad for, at jeg har haft mulighed for at gennemleve, men som også kræver afstand, før jeg for alvor kan værdsætte dem...

Lykke i det store og i det små

Heldigvis er der også mange episoder, der fylder mit hjerte med glæde. De store begivenheder - ikke mindst i min nære familie, hvor vi sammen har fejret livet og hinanden. De små begivenheder, hvor lykken fylder øjeblikke og sætter sig fast i hjertekuglen som skønne minder. Ofte kan vi slet ikke planlægge disse begivenheder. De dukker bare op, nærmest ud af det blå og river os med i en brusende rus af henrykkelse og glæde.
Der er også mange episoder, hvor jeg er blevet fyldt med taknemmelighed over mine medmenneskers omsorg og kering. Netop fordi 2016 har været et år, hvor jeg i perioder har følt mig i knæ, har disse episoder betydet uendeligt meget for mig og for min evne til at komme ovenpå igen. På mange måder er det disse øjeblikke, der rammer mig dybest, for det er der, jeg for alvor mærker samhørigheden og forbundenheden med andre.

Status og planlægning

Jeg bruger også status over året til at planlægge fremad. Hvad er det, jeg skal gøre mere af? Hvad skal jeg gøre mindre af? Det kan lyde så stort og forkromet, men det er det slet ikke. I min planlægning er der samtaler med min mand, hvor vi til stadighed bliver klogere på hinanden og livet. Gåture med min datter, hvor vi får talt om livet og det som optager os. Hyggesnakke med min søn om bl.a. vores fælles interesse for musik.
Jeg sammenholder også mit år med mine værdier. Har jeg levet efter det, som har mest betydning for mig? Jeg bruger mine værdier til at holde kursen i en ofte turbulent hverdag.

Når jeg så har lagt nogle overordnet planer, så efterlader jeg masse af plads til det uforudsete, uventede og impulsive - for sådan kan jeg bedst lide det.
Jeg håber, at du i din status får øje på alle de fantastiske øjeblikke - store og små  - som 2016 gav dig. Og at du langsomt opdager det værdifulde i de hårde episoder.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar