tirsdag den 16. oktober 2018

Bøger som lærermester

Selvom ingen nok ville have troet det, den jeg startede i skolen og havde meget svært ved at lære at læse, så har jeg gennem årene læst mange bøger - rigtig mange bøger. Og jeg elsker det! Hvilket jeg ikke selv havde troet skulle ske, da jeg endelig knækkede læsekoden.

Bøger har været nogle af de bedste lærermestre, jeg har haft.
Jeg har læst romaner og noveller om menneskeliv, historiske perioder og oplevelser jeg ellers aldrig ville have haft kendskab til.
Jeg har grint, grædt og være fortvivlet sammen med personerne på bøgernes sider.
Men mest af alt har jeg fordybet mig i bøger, som har lært mig noget om samvær sammen med andre, om venlighed, om troen på mig selv og andre og har vist mig nye måder at udlede det på.

Bøger har på mange måder været vigtige lærermestre i forhold til min personlige udvikling - ikke mindst fordi læsningen af dem blandes på skønneste vis med den, jeg er lige nu. Hvad enten det er den jeg er i dette øjeblik, den jeg er i denne situation, eller den jeg er i denne periode af mit liv.
Derfor har jeg også ofte genlæst mine yndlingsbøger og opdaget helt nye ting på siderne.

Jeg håber mange vil kaste sig over bøger, der kan udvikle dem  og selvfølgelig udvælge disse med øje for, hvem de ønsker at være...


Ingen kommentarer:

Send en kommentar