fredag den 7. oktober 2016

Spar og genbrug - på den rige måde...

Jeg bliver ofte udfordret af min egen tankegang - og må som følge deraf have seriøse snakke med mig selv. Da jeg opfatter mig selv som et ganske lmindeliget mennesker, er jeg sikker på, at mange andre mennesker kan genkende den oplevelse.

Det, der har udfordret min tankegang nu, er mine bagvedliggende tanker om at spare og genbruge. Når jeg siger, at jeg er en glad forbruger, så skyldes det bl.a. at jeg er glad og taknemmelig for alle de muligheder, jeg har som forbruger i et rigt land med Velstand på mange planer. Samtidig ønsker jeg at være bevidst om mit forbrug - ikke lade ting gå til spilde, bruge mindre og meget gerne genbruge. Alt sammen noget som passer godt ind i mine værdier og det liv, jeg gerne vil leve.

Men på det seneste er jeg blevet udfordret af en tilbagevendende tanke... Udspringer min spare- og genbrugsiver af en fattigdomstanker eller af overflodstanker? Altså er jeg dybest set præget af en tanke om, at der ikke er nok til mig, eller at der er sendt for meget ud til samfundet. Startede min fascination af genbrug ikke i en ungdom, hvor min indtægt var noget mindre end i dag? Begyndte jeg ikke at spare, da vores børn kom til verden, og der pludselig kom en del flere udgiftsposter på vores budget og i regnskabet? Jeg kan hurtigt svare ja til begge dele - men det giver ikke et fyldestgørende svar til mit oprindelige spørgsmål, hvis det skal ses ud fra min hverdag i dag. Jeg elsker genbrug fordi det er unikt, og jeg er vildt med at gå på opdagelse i "gemmerne". Jeg nyder at spare, fordi jeg gerne vil passe på vores planet, og jeg er taknemmelig over at have et valg i forhold til at bruge eller lade være.

Efter de seriøse samtaler med mig selv er jeg nået frem til, at min tankegang konstant vil være udfordret, og løsningen er, at jeg giver den modspil. Jeg kan vælge fattigdomstankerne eller overflodstankerne - og bedst af alt kan jeg vælge at glædes over, at jeg har et valg.

Så næste gang jeg går ind i en genbrugsbutik, sparer og passer på ressourcer eller vælger noget fra, så vil jeg være meget bevidst om at gøre det med en god fornemmelse i kroppen og i tankerne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar