søndag den 23. oktober 2016

Ringhjørnets velsignelser

Ringhjørnet- som vi kender det fra boksesportens verden, hvor bokseren kan hvile sig, og hvor kun de nærmeste, dvs. trænere og hjælpere må opholde sig – anvender jeg ofte som en metafor for det sikre sted, vi som mennesker har brug for at have i vores liv.
 Jeg har ringhjørner i de forskellige arenaer, jeg bevæger mig i. Nogle af mine ringhjørner er decideret fysiske steder, nogle er symboliseret af bestemte mennesker, mens andre igen er en kombination af begge. Når jeg er i ringhjørnet,  kan jeg være helt mig selv uden bekymring om at blive bedømt eller fordømt. Dummer jeg mig (og det gør jeg så sandelig ofte), bliver jeg tilgivet og mødt med en forståelse, der gør det nemmere at tilgive mig selv.

Alle har brug for ringhjørner - både i privatlivet og i arbejdslivet. Det er her vi kan være sårbare, uperfekte, kreative, ukorrekte og skabende. Det er også her vi kan hente ny energi, opmuntring, ideer og ro i hverdagen. Det er her vi har de samtaler, vi virkelig har brug for at have – uden at blive udleveret eller talt ned til. Der har været perioder af mit liv, hvor jeg ikke havde ringhjørner i alle arenaer – og det tærede på mig. Som følge deraf er det måske ekstra vigtigt for mig at have fokus på det i mit liv. I de perioder, hvor jeg ikke havde ringhjørnerne på plads, følte jeg mig ofte utilstrækkelig og utryg. Som om jeg var helt alene i en kaotisk verden. Og da jeg var alene i verdens kaos, følte jeg mig jo netop alene. Jeg vidste ikke helt, hvordan jeg skulle skabe et sikkert ringhjørne. Jeg er overbevist om,  at mange andre kan nikke genkende til den følelse.
Jeg har heldigvis opdaget at mine medmennesker også  ønsker et super ringhjørne, med gode, kærlige og inspirerende mennesker. Lige så mange ønsker at være en del af nogens ringhjørne. At gøre en forskel, at mærke enten den professionelle eller private forbundethed med andre.

Derfor vil jeg opmuntre jer alle til at skabe jeres egne ringhjørner. Hvis I fx mangler et på arbejde, så find nogle kolleger, som ønsker at skabe et positivt miljø sammen med jer. Ring til gode venner og veninder som kan være en del af det private ringhjørne. Tilbyd trygheden, roen, opmuntringen og oprigtig interesse  til en du kender. Det gør en forskel i din verden – og i deres.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar